Bóle głowy i zaburzenia widzenia – to tylko niektóre problemy, z którymi warto udać się na wizytę do neurologa. Objawy schorzenia o podstawie neurologicznej mogą być różne, podobnie jak ich przyczyny. Czasem nawet mało widoczne symptomy są zapowiedzią poważnej choroby. Dlatego tak istotna jest konsultacja z odpowiednim specjalistą. Kiedy masz do czynienia ze zwykłym przemęczeniem, a kiedy powinieneś zgłosić się do neurologa?

Jakie objawy uznaje się za niepokojące i wymagające pomocy specjalisty?

Długotrwały ból głowy może być bardzo niebezpieczny. Dlatego zauważając u siebie taki objaw, warto zastanowić się, czy silny ból przydarza się po raz pierwszy, czy też jest to powtarzający się problem. Silny dolegliwości bólowe mogą wskazywać na niebezpieczne procesy, które zachodzą w organizmie. Do neurologa warto zwrócić się wówczas, kiedy dyskomfort i ból związana jest z aktywnością. Ta przypadłość może się pojawiać i narastać w trakcie podejmowania wysiłku fizycznego lub zaraz po jego zakończeniu. Równie alarmujący powinien być ból głowy, który powiązany jest z innymi objawami neurologicznymi, takimi jak:

• niedowład kończyn,
  • problemy związane z mową,
  • spowolnienie ruchów,
  • zaburzenia w zachowaniu.

Lekarz rodzinny powinien wypisać skierowanie do neurologa wówczas, kiedy z bólom głowy towarzyszą wysokie gorączki lub inne dolegliwości, np. uporczywe nudności czy wymioty. Do specjalisty warto udać się także w momencie, kiedy ból jest związany bezpośrednio z urazem głowy.

Odpowiednia diagnoza w przypadku bólu głowy

Doktor Małgorzata Dąbrowska z Łodzi – neurolog z wieloletnim doświadczeniem podkreśla, że w przypadku tej specjalizacji bardzo ważne jest zaangażowanie wobec pacjenta, które przekłada się na diagnozę problemów o różnym podłożu.  W pracy neurologa bardzo istotny jest wywiad z pacjentem, jak również odpowiednio przeprowadzone badania. Dzięki tym dwóm elementom możliwe jest ustalenie problemu oraz podjęcie odpowiedniego leczenia. Neurolog przeprowadza badania standardowe, które mają na celu sprawdzenie prawidłowości odruchów, jak również poszczególnych nerwów (czaszkowych, kończyn górnych oraz dolnych) i ich ułożenia.

Neurolog – specjalista, którego nie należy się obawiać

Wizyta u neurologa bardzo często wzbudza w pacjentach pewne obawy. Jednak nie ma podstaw do lęku. Dzięki skutecznej diagnozie oraz odpowiednio zaleconemu leczeniu możliwe jest szybkie i skuteczne wyeliminowanie problemów zdrowotnych. W konsekwencji wpłynie to na komfort życia.

Jeżeli dokucza Ci przewlekły ból głowy, pojawiają się zawroty i omdlenia, masz migreny lub problemy z rwą kulszową, to środki przeciwbólowe nie są rozwiązaniem problemu. Najlepszym wyjściem z sytuacji jest wizyta u neurologa, który zdiagnozuje chorobę u podstaw i zajmie się jej leczeniem. Konsultacja neurologiczna może także być podstawą do leczenia choroby Alzheimera i Parkinsona u osób starszych.