Jeśli Ty lub ktoś z Twoich bliskich ma niewyjaśnione objawy, które mogą mieć bezpośredni związek z mózgiem lub układem nerwowym, lekarz może zalecić badanie neurologiczne u specjalisty. Sprawdź, kiedy warto odwiedzić specjalistę, i które oznaki mogą świadczyć o postępujących problemach neurologicznych.

Neurologia – czym jest?

Neurolodzy to specjaliści zajmujący się leczeniem chorób mózgu i rdzenia kręgowego, nerwów obwodowych i mięśni. Dziedzina ta jest silnie związana z psychiatrią i skupia się na leczeniu schorzeń, których podłożem są procesy degradujące układ nerwowy człowieka. Do najczęściej występujących chorób o podłożu neurologicznych należą: epilepsja, udar, stwardnienie rozsiane (MS) i choroba Parkinsona.

Kiedy odwiedzić neurologa Małgorzatę Dąbrowską w Łodzi?

Najczęstszym powodem wizyty u neurologa w Małgorzaty Dąbrowskiej z Łodzi są przewlekłe lub silne bóle głowy, które nie ustępują przez dłuższy czas. Pacjenci, cierpiący na migrenowe bóle głowy – których objawy są związane z deficytami neurologicznymi lub wypróbowane metody leczenia okazują się nieskuteczne – powinny skonsultować swoją przypadłość z lekarzem. Przyczyny dolegliwości bólowych mogą być różne, niemniej chroniczny ból zawsze stanowi podstawę do konsultacji z lekarzem.

Podstawą do wizyty neurologicznej są też częste zawroty głowy – doświadczanie zawrotów lub trudności z utrzymaniem równowagi, mogą być oznaką poważniejszych schorzeń albo sygnalizować o złych nawykach życiowych (mała ilość snu, nieprawidłowa dieta etc.).

Inne objawy neurologiczne

Drętwienie lub mrowienie, zwłaszcza gdy pojawiają się po jednej stronie ciała, może być oznaką udaru lub innego poważnego schorzenia. Jeżeli stany odrętwienia pojawiają się regularnie i z czasem zwiększają swoją intensywność, wizyta jest koniecznością. Podczas badania neurologicznego do oceny układu nerwowego można wykorzystać specjalistyczne instrumenty, a także zbadać zdolności motoryczne, równowagę, koordynację oraz stan psychiczny pacjenta.

Objawy ruchowe

Niektóre objawy chorobowe nie mają typowego podłoża neurologicznego. Trudności w chodzeniu, szuranie nogami, drżenie i niezamierzone szarpnięcia,  mogą być oznakami problemu z układem nerwowym, chociaż bywają mylnie klasyfikowane jako schorzenia reumatologiczne.

Problemy z pamięcią

Pogłębiające się problemy z pamięcią, zmiany osobowości i mieszanie słów, to typowe oznaki choroby Alzheimera. Osoby, które zaobserwowały u bliskich, obniżenie sprawności umysłowej, powinny skonsultować objawy z lekarzem.

Neurolog może pomóc zidentyfikować przyczynę objawów i stworzyć plan leczenia zarówno powszechnych, jak i bardziej złożonych schorzeń.